Hösten 1946 grundades företaget Transport E.Lindgren av Erik Lindgren i Tenala.
Under åren har bolaget utfört transporter som bl.a.:
- Propps, sockerbetor och säd.
- Trä och björkstocktransporter åt Smolander i Pölckå.
- Stock transporterades från Frankböle och Mail till Hakkala såg.
- Mjölktransporter för Stäubers mejeri (senare Valios) med tankbil mellan Tenala-Helsingfors.
Skummjölk transporterades som retur till leverantörerna. Leverantörer fanns bl.a. i Bromarv,
Lindö, Prästkulla.
Man hade fyra mjölkbilar som körde varje dag till Berbby, Trollshovda,
Prästkulla-länken och Karislojo.
Mjölkkörorna avslutades 1973.
- På 50-talet kördes ost från Valios mejeri i Tenala till Helsingfors samt mellan Helsingfors
och Tammerfors.
- 1961 började man för Oy Vuoksenniska Ab:s räkning (nuvarande FNSteel) transportera råmaterial till Koverhar järnverk.
Samtidigt transporterades armeringsstål från Åminnefors (nuvarande Celsa Steel)
- 1969-1970 körde man utrikestrafik för Nordtrans.
- 1973-1983 utfördes utrikestransporter för Polar-Express.
- Baracker transporterades till Saudiarabien.
Några av de första bilarna som införskaffades för transporter var bl.a. en Opel Plitz -46,
en Mercedes Benz -49.
Den första dieselbilen var en Borgward -52. På 70-talet hade man
som mest 4 bilar på utrikestransporter och
7 bilar på inrikestransporter.
-----------------------------------------------
1978 övergick E. Lindgren till Tenala Transport Lindgren. Grundare var Rainer och Nils Lindgren.
1993 Transportbolaget MHL-Trans grundas av Nils söner Håkan och Magnus Lindgren.
2007 tog Håkan och Magnus Lindgren över Tenala Transport.